Amazon a Jeff Bezos-příběh miliardáře z „garáže“

Příběh Amazonu se začal psát v roce 1994. Světu neznámý Jeff Bezos se tehdy rozhodl, že skončí ve firmě DE Shaw, kde působil jako viceprezident. Pro zajímavost tato firma působila na Wall Street.

Bezos si byl moc dobře vědom, že internet bude jednou médiem tisíciletí a právě v on-line nakupování cítil největší potenciál. Statistické údaje hovořily o tom, že internet se za pouhý rok rozrostl o 2 300 procent.

Odstěhoval se do Seattlu a začal pracovat na obchodním plánu. Prvé sestavil seznam 20 produktů, které by mohly být prodávány na internetu. Namátkově to byly: kompaktní disky, počítačový hardware, počítačový software, videa a knihy.

Nakonec se Jeff rozhodl, že bude prodávat pouze knihy. Jeho snem bylo vybudovat největší on-line knihkupectví na světě. Inspirací na pojmenování jeho společnosti mu byla největší řeka na světě Amazonka. Seattle nabízel mnoho volných pracovních míst a blízké distribuční centrum knih v Oregonu sehrálo hlavní roli při Jeffově rozhodování.

Během roku 1995 začal Jeff hledat investory. Zároveň spolupracoval s vývojáři na webových stránkách Amazonu. Za pouhé čtyři měsíce provozu se stal Amazon.com velmi populárním místem na webu. Všichni příznivci knih si Amazon jednoduše zamilovali. Největší síla tkvěla v nabídce jednoho milionu titulů.

Na rozdíl od svých velkých konkurentů, jako byli Barnes & Noble a Borders, měl Amazon.com pouze 2 000 titulů na skladě v Seattlu. Většina objednávek přes Amazon šla přímo k velkoobchodníkům a vydavatelům, takže nebylo potřeba žádný sklad. Zpočátku řídil Bezos svou firmu z garáže, ale velice rychle mu došlo, že bude muset vše přemístit do kanceláří v Seattlu a bude potřeba najít schopné lidi. Do té doby mu pomáhala pouze manželka.

Vzhledem k dobrému pokrytí internetu ve Spojených státech jeho malý podnik snadno realizoval objednávky do všech 50 států USA a 45 dalších zemí na světě. Na web Amazonu byly přidány kategorie, filtrování, nejlepší bestsellery, aby každý snadno a rychle našel svůj oblíbený žánr z literatury, jak to známe z dnešní podoby e-shopů. Ještě toho roku vzrostla databáze knih o půl milionu. Amazon začal nabízet také slevy od 10 do 30 %.

Mezi dalšími hity Amazonu je potřeba zmínit možnost výběru balení, pokud byl balíček určen jako dárek. Oznamovat pomocí emailu (dnešní newslleter) o nových knihách na oblíbené téma, nebo oblíbeného autora. Na stránkách Amazonu bylo možné psát recenze na danou knihu, které nejvíce pomohly při rozhodování, jestli danou knihu koupit. Pokud se dnes podíváte na stránky jakéhokoliv Amazonu, tak recenze mají největší sílu při rozhodování i v současnosti. U nás v České republice je na recenze nejvíce známá Heureka.

Vstup na burzu 1997

V květnu v roce 1997 se stala z Amazonu veřejná obchodní společnost se třemi miliony akciemi. Díky výtěžku z IPO Bezos pokračoval na zlepšení již tak produktivních webových stránek a hlavně chtěl vybudovat více distribučních center. Tímto krokem zlepšil skladování a hlavně k rychlému doručení balíku k zákazníkovi. Na to kladl největší důraz.

Další novinka, která začala platit toho roku, byl Associate program, což je partnerský program Amazonu, známý také jako affiliate. Tento způsob vydělávání peněz na internetu funguje velice jednoduše. Stačí umístit na své stránky nějaký reklamní prvek, banner, napsat recenzi o daném zboří a odkázat na místo nákupu.

Přes ten se dotyčná osoba dostane na daný obchod a pokud nakoupí, dostane majitel stránek provizi z nákupu. Provize na Amazonu tenkrát byla od 3 do 8 %. Za největší propagaci tohoto programu může vyhledávač Yahoo, s kterým Amazon uzavřel partnerství. Na konci roku 1997 dosáhl Amazon 1 milion zákazníků ze Spojených států a 160 zemí z celého světa. Na společnost, která začínala v garáži, měl Amazon na konci roku tržbu 147,8 milionu USD!!!

1998 Affiliate partneři

Začátek roku byl ve znamení Associates (affiliate) partnerů, kterých bylo na začátku roku 30 000. O čtyři měsíce později jich bylo už 60 000 (v současnosti je počet partnerů něco přes jeden milion). Provize z prodeje byla navýšena na 15 %. Počet položek byl v obchodě 2,5 milionu titulů. Bylo také zařazeno 100 000 titulů pro děti a mládež. Amazon spustil Advantage, což byl program pro nezávislé autory a vydavatele.

Nejzásadnějším rozhodnutím byl vstup na evropský trh v podobě třech akvizic. Konkrétně to byla Anglie a Německo, kam Amazon přidal své skladové zásoby pro Evropu do dvou největších knihkupectví. Třetí akvizice byla použita na IMD (Internetová filmová databáze). Obrovské zdroje informací o filmech měly posloužit jako cenný přínos pro prodej videokazet. Od knih se tedy přesunul k videu a brzy poté oznámil Bezos i prodej hudby.

Původní web bylo potřeba znatelně přepracovat pro další zboží. Nakonec byla podoba nového webu spuštěna v červnu 1998, s více jak 125 tisíci cd a audio-video kazet. Zákazníci mohli hledat podle autora, skladby, nebo obalu. Určitě tím nejlepším byla možnost poslouchat hudbu před zakoupením z 225 000 tisíc skladeb.

1999 Růst pokračuje

Byla zahájena nová služba s názvem Amazon Auctions. Prodeje i nadále rostly, neboť bylo možné nakupovat elektroniku, dětské hračky, zahradní nábytek a kuchyňské zboží. Jeff Bezos už byl dobře znám ve světě podnikání i obchodu a toho roku se Bezos stal osobností roku v časopise Time.

2000 Logo Amazonu

Bylo umožněno společnostem i jednotlivcům prodávat nové i bazarové produkty, které používají platformu Amazon Marketplace. S novým logem se začala měnit i politika Amazonu. Ta měla představovat spokojeného zákazníka, která najde na Amazonu zboží od A až do Z.

nové logo Jeff Bezos

2001 Propouštění zaměstnanců

V průběhu roku 2001 se společnost zaměřila na snižování nákladů. Bylo propuštěno 1300 zaměstnanců a uzavřelo se několik distribučních center. Byla pozměněna obchodní strategie, která se tradičně soustředila na ty nejlepší možné služby. I přes těchto několik problémů vzrostly tržby na 3,12 miliardy $, což představuje nárůst o 13 procent oproti předchozímu roku a to během posledního čtvrtletí roku. Nakonec byl čistý zisk Amazonu 5 milionů dolarů, i když mnoho analytiků očekávalo propad.

2005 Odkoupení konkurence

MobiPocket.com, CreateSpace.com a BookSurge. Tyto weby byly Amazonem odkoupeny. Byla zavedena nová služba Amazon Prime, který poskytovala studentům expresní dopravu uvozovky zdarma, ale za poplatek 79 $ ročně. Objednávky tohoto roku dosáhly 100 milionů prodaných položek.

2007 První Kindle – stream filmů – stahování hudby

V tomto roce bylo možné na Amazonu koupit cokoliv. Široké napojení na všechny velké a malé obchodníky přeměnilo Amazon na největší obchod na světě. Toho roku bylo zavedeno streamování filmů a seriálů přes poskytovatele TiVo, přes který byl Amazon napojen. Na konci roku stihl Amazon spustit prodej čtečky Kindle i začal nabízet stahování hudby v MP3 kvalitě.

2010 Aplikace – Kindle 2 – Cloud

Bylo spuštěny služby Xbox live store, Amazon deals App, Amazon cloud Playera a představena nová čtečka knih.

2011 Doba se mění

Do roku 2011 se prodalo více elektronických knih oproti tištěným. Přibyly nové aplikace, které rychle dosáhly rekordních prodejů. Amazon také představil webový prohlížeč pro Kindle s názvem Amazon Silk. Vzhledem k růstu tržeb u elektronických knih představil Amazon půjčovnu elektronických knih. Čtvrtletní tržby se zvýšily o více než 40 % (10 miliard dolarů).

2013-14-15-16

Amazon vyzkoušel doručit několik balíčků přes drony. Jeff Bezos představil v roce 2014 první smartphone společnosti Amazon s označením Fire a později několik tabletů. Byla oznámena série s bývalými moderátory Top Gear s novou  shou The Grand Tour. První díl byl odvysílaný v roce 2016. Všechny díly si můžete přehrát na tomto odkaze.

Try Amazon Prime 30-Day Free Trial

zaslat balik