7 foto tipů, jak prodávat více zboží on-line

Ať už prodáváte na internetu kdekoliv, špatné fotografie u vystavených produktů dokáží odradit 95% potencionálních kupců. Můžete mít dokonale popsané zboží, nejnižší ceny na trhu, spuštěné reklamy, ale co dokáže spolehlivě odradit člověka při výběru zboží jsou fotky mizerné kvality. Zákazník chce jednoduše vidět zboží na fotkách v plné velikosti a detailech. Pokud je nedostane, odejde hledat jinam.

Pěkné fotografie jsou nejdůležitějším a klíčovým článkem prodejního úspěchu u 75% zboží. Zbylých 25% tvoří zboží,kde nehraje vzhled a design až takovou roli. Téma fotografovaní je tak široké, že by se o něm dala napsat kniha. Proto se zaměříme jenom na ty největší chyby. Tyto rady a tipy budou zaměřené na prodejce s e-shopem, tak i aukční prodej. Pořád se jedná o zboží, kde je hraje hlavní roli fotka.


Velikost fotek

Určitě se vám tento příklad mnohokrát stal na mnoha e-shopech. Prohlížíte si zboží, u kterého vidíte miniaturní fotku. Po kliknutí na fotku se zobrazí obrázek o stejných rozměrech. Běžně mají tyto fotky velikost 250×250, což je samozřejmě málo. Do tohoto ještě promlouvá faktor rozlišení obrazovky u PC, tabletů, či smartpfonů. Každý z těchto tří zařízení bude zobrazovat fotky v jiné velikosti.

Takováto jedna mini fotka zaručeně odradí mnoho potencionálních zákazníků. Zákazník raději nakoupí u e-shopu, kde si zboží prohlídne v plné velikosti a detailech na produkt. Na druhou stranu fotky o velkých rozměrech, dosti zpomalují načítání stránek. To se zase nelíbí Googlu, který považuje rychlost webu za dost důležitý SEO faktor. Takže není ideální řešení nahrát plnou velikost fotek. Takový e-shop by se načítal několik desítek sekund. Tak dlouho určitě nikdo čekat nebude.

Existuje spousta programů na zmenšení velikosti fotek, s kterými dosáhnete výborných výsledků. Občas je to s programy složité, protože ne každý vám uživatelsky sedne. Pokud potřebujete fotky pouze zmenšit na datové velikosti, je nejhodnější řešení použít některý z on-line nástrojů. Do komentářů mi pak dejte vědět, který se vám nejvíce osvědčil, co se týče komprimování obrázků.

Tinypng

Compressor

Kraken

Compressnow

Jpeg-optimizer


Zboží má pouze jednu fotku

Mít jednu fotku u prodejního zboží je prostě málo. Každé zboží si zaslouží více fotek, než pouze jednu špatnou. Čím více je zboží zajímavější, tím více fotek by mělo mít u prodejního produktu. Takže minimálně dvě fotky by mělo mít každé zboží. Jednu na celé zboží a druhou zaměřenou na detail. Několik důvodů, proč mít u zboží více fotek.

Nakupující si udělá mnohem větší představu, jak daný produkt vypadá, včetně k detailu u zobrazení fotky. Pokud uživatel hledá zboží podle fotek, máte větší šanci dostat se do vyhledávání na daný produkt. Vyhledávače mají v indexu fotky nejenom z e-shopů, ale také z aukčních síní. Více fotek budou lidé sdílet na sociálních sítích. Nezapomínejte umístit na svůj web sociální tlačítka.


Nepovedené fotky (rozmazané fotky, osvícené bleskem, bez ostrosti)

Vždy se snažte o to, aby byla každá fotka dostatečné kvalitní. Osobně si nafotím vždy větší množství fotek a vyberu jenom ty nejlepší. Pokud nejsem s obrázky spokojen, vše znovu nafotím. Lenost u focení musí jít stranou. Tvrdit sám sobě, že tahle fotka bude stačit, je lhaní sám sobě.

Sami si toho všimnete za čas, kdy dobře nafocené zboží půjde rychle na odbyt a to se špatnou fotkou vám bude ležet doma. Pokud neudržíte foťák bez třepání rukou, pořiďte si stativ na smartphone, nejlépe na fotoaparát. Investicí do stativu získáte fotografie nejvyšší kvality.

Proč si pořídit stativ?

Stabilita foťáku – zvýšení ostrosti – propracovanější kompozice – makro snímky zaměřené na detail – odpočinek od těžkého vybavení – fotky s časovačem – videa bez zbytečných vibrací – panoramatické snímky, kde je vyžadována přesnost.

Podle jakých parametrů vybrat stativ:

stativ-na-smartpfon

Z čeho je vyroben a jeho skutečná váha – materiál stativu – kvalita provedení – možnosti nastavení – nastavení výšky – ergonomie – jakou váhu fotoaparátu unese – na jak pokročilé fotografování jej budete využívat – celková investice – hodnocení stativu od uživatelů, fóra na focení, heureka, zahraniční weby.


Pozadí fotky

Na těchto třech fotkách je ukázkový příklad, jak by nemělo vypadat pozadí fotky. U první fotky prodávající naposled použil pánev v kuchyni a dokonce ji před prodejem ještě umyl. Zaručeně chtěl všechny tímto krokem přesvědčit, že po rozbalení jeho zboží můžeme na pánvi rovnou připravovat nějaké jídlo.

chaos-v-kuchyni

Na druhé fotografii nám chtěl prodejce ukázat jídelní stůl a pánev na prodej. To celé mělo asi znamenat, že prodejce má doma (takový bordel) tolik zboží na prodej a nemůže doma najít jediné volné místo na focení. Na třetí fotce není jasné, jestli uživatelka prodává mobil nebo notebook, popřípadě sama sebe k navázání vztahu.

Každopádně takové fotky odradí všechny nakupující, ale budou se velice dobře šířit po sociálních sítích. Na prodejce se snese spousta vtípků i vlna kritiky. Pamatuji si aukci na Aukru, kde prodejce vystavoval televizi. Nejspíše hned po probuzení se celý nahý rozhodl nafotit televizi.

Jeho nahý odraz šel dost dobře vidět v obrazovce televize. Prodejce si ničeho nevšiml a rovnou fotky nahrál na Aukro. Za pár dnů fotka jeho odrazu a televize obletěla český internet. Jestli pomohlo nahé tělo k prodeji, ví sám nejlépe nahý prodejce.

Jak na pozadí fotek?

Zkuste doma najít místo, které bude během dne dobře osvětlené a bude v pozadí pouze jedna barva. Nejvíce se používá na pozadí bílá barva. Pro menší předměty se prodávají mini boxy. Pokud jste zruční, tak si takovýto box snadno vyrobíte doma z papírové krabice. Dalším možnost je využít stránku remove.bg, přes kterou odstraníte pozadí z jakékoliv fotografie.

foto-box


Odstrašující vzhled zboží ( špinavé, umaštěné, zaprášené)

Takové zboží zaručeně nepůsobí moc dobře. Ze všeho první proto prodávané zboží důkladně očistěte a poté se vrhněte na focení. Dejte pozor, abyste vodou s čistícími prostředky produkt nějak nezničili. S vodu pracujte opatrně, hlavně u elektroniky. Čas strávený čistěním se na 100% vrátí.

Pamatuji si jednu aukci, kdy mě jedna paní poprosila, abych ji koupil Playstation 1 z Aukra pro děti. Byla to ta větší verze. Vystavený Playstation se mi vůbec nelíbil, tak jsem paní doporučil menší verzi slim, kterých bylo vystaveno hned několik. Paní si trvala pořád na svém, protože menším verzím nevěřila z důvodů přehřívání a také cena byla nižší. Tak jsem nakonec zboží vydražil a nechal poslat na její adresu.

Po otevření krabice vypadal Playstation jako prádlo v bubnu pračce. Prodejce vše naházel do krabice se všemi hrami, která byla o dost větší než samotná konzole a vše poslal na adresu nového vlastníka. Paní chtěla konzoli očistit od prachu a nečistot. Po otevření krytu na CD nalezla usušeného pavouka, hromadu pavučin a nasušené mouchy.

Po očištění chtěla zjistit jestli konzole vůbec funguje. Vše se zdálo být v pořádku, krom chrasticích zvuků při zapnuté konzoli. Manžel paní tedy PS rozdělal a nelezl hromadu nasušeného hmyzu patřící mrtvému pavoukovi a hromadu zmačkaných obalů od bonbonů. Dobrou zprávou bylo, že přes to všechno PS1 fungoval bez problémů.


Detail produktu

Z pravidla nejvíce opomíjeným faktorem jsou fotky bez detailu. Bude-li si moct zákazník prohlédnout zboží v detailu, zaručeně jej zboží zaujme. Vy se musíte dostat lidem do hlavy. Jakmile se vám to povede, máte z 80% vyhráno. Nastavte ve vašem foťáku režim na makro snímky a pusťte se do toho. Zaměřte se na ostrost barev a detail. Produkt nafoťte z mnoha úhlů. Nepoužívejte blesk. Ten se u makro snímků vůbec nehodí.

detail-2

detail-1


Stažené fotky z internetu

Stáhnout si fotky zboží na nějakém e-shopu není zrovna dvakrát rozumné. Takových fotek najdete na internetu stovky. Všechny jsou stejné nebo mají nahraný vodoznak obchodu. Jestliže prodáváte použité zboží, prohlížející uživatel nebude mít žádnou představu, v jakém stavu se zboží nachází. Co je na stahování fotek nejhorší, že tímto činěním porušujete zákon.

Pokuta za ukradené fotky se může vyšplhat do výše 150000 Kč. Proto raději obětujete chvilku času k nafocení veškerého zboží. Snadno se tak vyhnete opletačkám s autorským právem. Vaše fotky jsou vaše vlastnictví a máte na ně autorská práva. Pokud nebudou něčím porušovat podmínky aukčních webů, neměl by být v ničem problém.


Pár tipů na závěr

Přemýšlejte nad tím, jak by se dalo vaše zboží vylepšit. Jestliže se podíváte na vaše zboží, musí vás zákonitě napadnout, čím jej ozvláštnit. Protože je každé zboží k něčemu určené, správná cesta je zboží využít právě takto. Lidé chtějí vidět na fotkách zboží v akci, jak se používá, jeho přednosti. To vše zvedá prodejní úspěšnost.

Jednoduchý příklad. Nyní kolem sebe vidím hrníček na kávu. Nejlepší způsob, jak tento předmět propagovat je naplnit jej horkou kávou, aby kupující nabyl dojmu, že takový hrnek na kávu taky chce. Existuje spousty způsobů přípravy kávy a tímto způsobem uděláte z běžného předmětu opravdový hrnek na kávu. Rozesíláním takového zboží v newsletteru, sdílením na sociálních sítích, v slideru na hlavní straně e-shopu, vám dopomůže prodat mnohem více, než prodávat prázdné hrnky na kávu.

Další příklad by se dal použít u kávy. Pití kávy je většinou společenská událost a fotky spokojených přátel, párů, otevírají další cesty k lepšímu propagaci zboží. Sami určitě chápete, že prezentace kávy a kávových hrnků se dá vytvořit nespočet. A tak přesně je to u každého zboží. Chce to jenom trošku zapřemýšlet a můžete snadno nafotit nádherné fotky, které budou prodávat sami.

cokoladovy-dortcoffee